2023.11.13.

A budapesti közösségi közlekedésről röviden

Egy nagyon fontos dolgot nem árt tisztázni: nem mindegyik budapesti kék busz BKV busz!

 

A budapesti közösségi közlekedési szolgáltatást a BKK rendeli meg és menedzseli és ennek keretében 3 nagy szolgáltató buszai is közlekednek a fővárosban: BKV, Volán és ArrivaBus. Vannak vonalak, ahol csak egy cég buszai járnak, de vannak olyanok is, ahol teljesen vegyesen vannak elosztva a járatok. Általában a rendszámukon kívül onnan lehet megkülönböztetni őket, hogy a jobb első kerék felett mindegyiken megtalálható egy szolgáltatói matrica, az adott buszt üzemeltető cég logójával. Fontos tehát, hogy a BKK-nak nincsenek sem autóbuszai, sem villamosai és metrói sem, hanem ezeket a járműveket – a járművezetőkkel, illetve a szerviz szolgáltatással együtt – a szolgáltatók biztosítják.

 

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2011. január 1-e óta felel a budapesti közösségi közlekedés szervezéséért, irányításáért. Hivatalosan a BKK-hoz tartoznak a közlekedésszervezési és -fejlesztési feladatok, a közösségi közlekedés szervezése, megrendelése, ellenőrzése, a közösségi közlekedési forgalomirányításhoz kapcsolódó feladatok, a kiemelt közlekedési projektek, valamint a közútkezelés irányításával, megrendelésével, ellenőrzésével és a közúti forgalomirányítással összefüggő feladatok.

 

A közösségi közlekedéshez kapcsolódó szolgáltatásokat 3 vállalat, a BKV, a Volán és az ArrivaBus látja el, mint a BKK szolgáltatói.

 

A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) 1968 óta tölt be fontos szerepet a fővárosi közösségi közlekedésben. A korábban egymással versengő vállalatok összevonásával - (Fővárosi Villamosvasút (FVV), Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ), Fővárosi Hajózási Vállalat (FHV), Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) – megalakult a Budapesti Közlekedési Vállalat. Az újonnan létrejövő cég fő feladata a korábbi verseny megszüntetése és egy hatékonyabb üzem kialakítása volt.

 

2010 októberében Budapest főpolgármestere, Tarlós István a főváros közösségi közlekedésének átalakítását, valamint a BKV költségeinek átláthatóságát tűzte ki egyik fő céljául, ezért az egyik első intézkedése a 2010. október 27-i közgyűlésen Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK Zrt.) létrehozása volt. Az új fővárosi tulajdonú cég feladata – többek között – a BKV működésének szakmai ellenőrzése, valamint megrendelője és finanszírozója lesz a közlekedési vállalatnak. Ezen a ponton vált ketté a BKK és a BKV. Innentől kezdve a BKK a szolgáltatás megrendelőjévé, a BKV pedig a közösségi közlekedést biztosító egyik szolgáltatóvá vált a fővárosban.

 

A BKV által üzemeltetett járművek közé tartoznak a buszok, villamosok, trolibuszok és metrók. A járművek karbantartását és üzemeltetését a BKV végzi, biztosítva ezzel a megbízható és kényelmes közlekedést a főváros lakóinak.

 

A Volánbusz múltja 1927-ig nyúlik vissza, igaz helyi viszonylaton már 1903, távolságin pedig 1910 óta közlekednek autóbuszjáratok hazánkban. A kezdet kezdetén a Magyar Királyi Posta kapott miniszteri megbízást, hogy szervezze meg a távolsági személyszállítást. Az első, országos hálózattal rendelkező, személyszállítással és árufuvarozással foglalkozó céget – a Volánbusz jogelődjét – 1927. január 8-án végül a MÁV hozta létre Magyar Vasutak Autóközlekedési Részvénytársaság (MAVART) néven. A MAVART elsősorban a vasúti hálózathoz kapcsolódott, majd miután 1934-ben átvette a posta 43 autóbuszát, egy csapásra a legnagyobb közúti közlekedési vállalattá vált. A cég 1935-ben a Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzemévé (MÁVAUT) alakult, ekkor már 224 útvonalon közlekedtetett buszokat.

 

1984. január 1-jétől létrejöttek a gazdaságilag teljesen önálló Volán vállalatok, melyek 1985-ben működési körükre és területükre utalva új neveket vettek fel. Ettől az időponttól kezdve viseli a Volánbusz is a mai nevét.

 

2014 áprilisától egy sikeres közbeszerzési pályázata eredményeként, 8+2 évre a Volánbusz átvette azon agglomerációs autóbuszvonalaknak az üzemeltetését, amelyeket korábban a BKV üzemeltetett, és amelyek közös jellemzője, hogy budapesti végállomásokról indulnak, de átlépik a városhatárt, így fontos szerepet játszanak egy-egy agglomerációs település, illetve az érintett külső kerületek utasforgalmában is.

 

Az 1938-ban alapított Arriva egy multinacionális, páneurópai közlekedési vállalat, amelynek központja az angliai Sunderlandben található. A cég magyar üzletágának jogelődje, a VT-Transman 1999-ben kezdte meg szerepvállalását a budapesti közösségi közlekedésben, előbb a BKV alvállalkozójaként, majd 2012-től a BKK önálló szolgáltatójaként. Az Arriva 2008-ban lépett be a tulajdonosi körbe, majd 2023-ra vált a társaság 100%-os tulajdonosává.

 

Az ArrivaBus ma mintegy 480 járművel, 3 szolgáltatási területen van jelen Budapesten: Észak-Pest, Dél-Buda és Csepel, valamint a cég biztosítja a 100E repülőtéri expresszjáratot is.

 

Fontos megjegyezni, hogy ezek a szolgáltatók nemcsak a járművek üzemeltetéséért felelnek, hanem a szolgáltatás minőségének és hatékonyságának növelése érdekében folyamatosan együttműködnek a BKK-val. A közös erőfeszítéseknek köszönhetően Budapest lakossága élvezheti a modern és jól szervezett közösségi közlekedés előnyeit, miközben az egyes szolgáltatók a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontokra is egyre komolyabb hangsúlyt fektetnek.